Sunday 21 May 2017

Yogaworlds kokosbollar med chakrabonus


Jag hittade det här receptet hos Yogaworld och ville direkt testa det själv. Extra lockande var det att dessa bollar ska ha lågt GI och vara okej för diabetiker samt stimulera sakral- och solar plexus-chakrat. Nu har inte jag diabetes men detta låter som nyttiga kokosbollar och därför kände jag mig lockad att prova receptet.

Ingredienser: 
1). 1 msk vita chiafrön, 2). 80 g kokosmjöl, 3). 60 ml kokosmjök från burk, 4). 30 g kokosflingor, 5). 1 1/2 msk björksocker.

För dekoration: 
1). 5 msk vatten, 2). 1 1/2 msk björksocker, 3). 3 msk kokosflingor

Gör såhär:
- Sätt på ugnen, 180 grader.
- Lägg chiafrönen i en skål med 3 msk vatten, låt stå i 10 minuter.
- Blanda mjöl, kokosflingor och björksocker i en bunke. Addera chiablandningen och kokosmjölken till en kletig smet. Lägg till mer kokosmjölk om smeten inte håller ihop sig.
- Forma runda bollar med händerna, placera dessa på en plåt med bakplåtspapper och låt grädda i ca 15 minuter. Ta ut bollarna innan de blir bruna.
- Medan bollarna svalnar, koka upp björksocker och vatten. Låt svalna innan du häller över bollarna och strör kokosflingor på.

Klart!

Mitt betyg: 
Mina kokosbollar blev goda men något torra. Troligtvis hade jag alldeles för lite kokosmjölk så tänk på att göra dina smet fast och inte smulig – något min blandning var. Att äta dessa kokosbollar känns dessutom extra bra eftersom att de är lite nyttigare än vanliga kokosbollar. Testa!



No comments:

Post a Comment