Saturday 10 June 2017

Böcker i Maj



1). Häxan av Camilla Läckberg
Detta är del 10 i Fjällbacka-serien, en deckarserie där du får följa polisen Patrik och författaren Erika på mystiska fall som drabbar den lilla orten. Jag älskar att få vara i Camilla Läckbergs Fjällbacka och extra roligt var det att hon valt att fokusera på häxprocesserna/häxjakten i Sverige (framför allt Bohuslän) under 1600-talet.

2). Brev till min dotter av Elcim Yilmaz, Elaine Eksvärd, Anneli Furmark, Nabila Abdul Fattah, Katerina Janouch, Katarina Mazetti, Martina Montelius, Maxida Märak, Carolina Neurath, Alexandra Pascalidou, Mia Skäringer, Therése Söderlind och Märta Tikkanen.
Det här är en så fin bok till alla visa varelser där ute. Boken är en hyllning till kvinnor, mammor och döttrar samt fylld av råd, kloka ord och lärdomar. Det är så många olika texter och alla berör verkligen på djupet. Missa verkligen inte denna lilla pärla!


3). Trippelmordet i Uddevalla av Lars Olof Lampers och Thomas Bodström
True crime ... jag tycker att det är väldigt intressant att följa brottsutredningar för att förstå varför en föröver väljer att genomföra ett brott samt hur polisen lyckas stoppa dessa brottslingar. Fallet i Uddevalla var verkligen sorgligt. Tre människors liv försvann på en dag och jag har verkligen svårt att förstå VARFÖR. Jag tycker givetvis inte att det någonsin finns ett motiv tillräckligt starkt för att ta någons liv (men sedan tycker jag att straffsystemet i Sverige är för svagt. När ett brott genomförts ska man bli straffade för det ordentligt). Jag tycker att man alltid lär sig något genom att ta del av brottsutredningar, det gör att man ställer frågor som "Vad skulle jag har gjort?", "Hur skulle jag agerat?" och liknande.

4). Grymheten av Scott Bergstrom
Wow, denna kan jag rekommendera! Nu läste jag ett förhandsexemplar så den slutliga slipningen av berättelsen lär bli ännu bättre. Det kändes som att jag såg en actionfilm när jag läste den här boken, berättelsen är verkligen filmiskt skriven. Det är rått men ändå intressant och underhållande. Härligt med en kvinnlig karaktär i huvudrollen. Jag älskar Kill Bill och tycker att denna kan påminna lite om den. 

5). Good enough av Elizabeth Kuylenstierna
Det här tycker jag är en bra påminnelse i bokformat. DU är BRA NOG. Detta eviga sökande efter perfektion och oron över vad andra ska tycka måste få ett slut. Detta jagande gör oss bara olyckliga och får oss att känna oss otillräckliga. Elizabeth Kuylenstierna delar med sig av sin egen bakgrund och hur hon nästan pressat sig till döden. Låt det inte gå så långt som det gjorde för henne, och om det redan gjort det låt dig då peppas av Elizabeth som lyckats hitta verktyg som håller henne på en mer hälsosam bana. Tack för denna peppbok!

6). Mossvikenfruar av Emma Hamberg
Jag älskar ju Emma Hambergs Rosengädda-serie så därför blev jag extra nyfiken på hennes tidigare böcker. I Mossvikenfruar känner man verkligen igen Emma Hambergs stil att skriva på och denna är också skönt underhållande. Det är lite tokigt och det känns. Ännu en bra vårbok!

7). Lyckomyten av Ingemo Bonnier och Leone Milton
Vem sa att man måste vara smal för att vara lycklig? Vem sa att man måste vara rik för att vara lycklig? Vem sa att perfektion är det man ska sträva efter för att vara lycklig? Den här boken tar upp ämnen som du säkert stött på tidigare fast med en liten argare underton och med lite mer klös. Lyssna på boken eller läs den!

8). Med uppenbar känsla för stil av Stephan Mendel-Enk
En intressant bok om manligheten och synen på manligt. Många intressanta funderingar och tankar som gör att jag vill diskutera med någon om bokens innehåll nästan direkt när jag är klar. Har du läst eller lyssnat på den? Inte? Gör det!

9). Bakom din rygg av Sofie Sarenbrant
Jag gillade verkligen den här boken! Först var jag lite skeptiskt till tjejdramat och att allt utspelade sig på en frisörsalong men ganska snabbt drogs jag med. Jag ville veta mer och när jag sedan hade kommit till sista sidan och sista meningen satt jag där, med hakan i knät och tänkte "Vad fan Sofie, inte kan du sluta boken med en sådan här cliffhanger!?". Så nu bara MÅSTE jag läsa bok två när den väl kommer. 

10). Och varje morgon blir vägen hem längre och längre av Fredrik Backman
Den här fina lilla boken handlar om att säga hejdå till någon som fortfarande är här. Berättelsen går rakt in i hjärtat och det första jag gjorde var att sätta den i handen på en vän. LÄS den.


No comments:

Post a Comment